En liten livsinsikt.

En helt orörd dag ligger framför mig. Krigaren åkte precis iväg på ett litet läger i golfen över dagen
som avslutas med tävling över 9 hål. Kanske ska jag byta av där under dagen, det får vi se.
 
 
Så har midsommar kommit och gått, goa vänner, go mat och dryck, gott väder, ja en helt perfekt 
midsommar helt enkelt.
 
Men innan i veckan var iväg till min storasys, där finns nämligen något som drar väldigt hos krigaren,
kattungar. Titta var vad vi skulle göra :D Meeeen.....
 
 
Vem kan motstå <3 Ja om ni ser herrn i mittenraden längst till vänster, den röde, ja han är med på fler
bilder, så kunde vi inte motstå just honom. Han kommer att bli vår nya familjemedlem.
 
 
Här är han igen på flera bilder, sötare än sockervadd. En annan liten valde Nikke, men han känner
inte att det är läge när han pluggar och bor i Götet, annars är jag rätt säker på att den fått följa med
honom hem :)
 
 
Nu har jag ju egentligen tillräckligt med "små" som bråkar här hemma ibland ;) Men en liten fyrfoting 
får alltid plats.
 
Midsommar startade jag och krigaren med att åka ned till havet.
 
 
Operation grodräddning startade direkt vi klivit ur bilen :) Klockan var inte mer än lite över åtta
och vi hade stranden för oss själva.
 
 
Det var grått men man såg de ljusa molnen och kunde ana att det skulle klara upp.
 
 
Som vanligt plockade vi stenar, vissa kastade vi i vattnet, andra stoppade vi i fickan.
 
 
När jag står och fotar ser jag i ögonvrån att krigaren hade satt sig vid bordet som finns där. Stenarna
låg framför honom på bordet. Vad gör du? frågade jag. Kom ska jag visa dig sa han. Jag fick en lektion
i livet kan man säga och jag tänkte dela den med er också.
 
 
Ser du dessa stenarna? Den längst till vänster, den han pekar på, är oro och rädsla, den i mitten som
är lite annorlunda är lycka och glädje, den längst till höger är ilska. Okej, så långt är jag med sa jag.
 
 
Ofta skaver oron och rädslan på lyckan och glädjen.
 
 
Då hjälper också ilskan till och skaver från andra hållet och glädjen och lyckan trycks bort.
 
 
Ytterst finns då bara oro rädsla och ilska. Glädjen och lyckan kommer inte förbi.
 
 
Men om man är rädd om glädjen och lyckan, skyddar den och tar hand om den. Då..
 
 
... kan den spränga bort både oro, rädsla och ilska. För då bombar man bort dem med lycka. Förstår
du? Ja sa jag, jag förstår och tycker du är klokare än allt. Vissa förstår inte vad som händer när man
tar bort lyckan och glädjen sa han, eller så tänker de bara inte på vad de gör. När jag fått lektionen så
bad jag honom göra om den så jag kunde ta kort på det och dela med er.
Har ni förstått? Det var dagens kurs i livsinsikt av en krigare på 9 år. 
 
 
Vi hittade en tistel som hade slagit ut. Visst är det konstigt sa krigaren att en så stickig och ful växt
kan ha en så fin blomma. Jo, det ligger något i det, men det visar väl bara på att det finns något 
vackert i allt, sa jag. Ja så är det kanske, svarade han. 
 
Att gå tillsammans med sitt barn och prata om allt och inget. Att titta vad som finns omkring oss på
vägen och bara vara. Det är något jag blivit tusen gånger bättre på med honom än jag var med hans
bröder. Man finner ett djup som säkert finns i varje barn men som sällan hittas då det inte "finns tid"
att bara vara och framför allt verklilgen lyssna och prata med dem.
 
 
När vi kom hem så klädde vi vår mini midsommarstång, och var ska sleven vara om inte mitt i grytan.
 
 
Vi gjorde varsin krans, och vojne vilka bestämda åsikter om blommor han har :-) Vilken sort, färg
och varför och var, inte helt enkelt det där.
 
 
Men bra blev det och en härlig midsommar hade vi.
 
 
 
På midsommardagen stack jag och krigaren ned till Hermanslyckes cafe och gosade med kattungarna
där. 
 
 
Denne lille somnade direkt i krigarens famn. Efter en stund så frågade han vad han skulle göra av den,
armarna känns som bly och jag sitter inte bra, sa han. Just då kom en pappa med sin grabb så vi 
langade över kisen dit.
 
 
När vi kom hem plockade vi in både smultron och smulgubbar. Vi kikade i blåbärsriset och där var de,
små så små men ändå blåbär.
 
 
 
 
Och visst blommar det. Alla olika modeller och färger, jag bara njuter.
 
 
 
 
 
Önskar er en fortsatt fin söndag!!
 
Till sist: Var rädd om glädjen och lyckan <3
 
Kramen
Pia

Kommentarer :

#1: Floweroffame

Krigaren är så klok. Fint hur han beskriver om oro och lycka. Så gullig kattunge. Såklart den ska bo hos er. Ha en fin dag Kram Pernilla

skriven
#2: GunBritt

Din lille krigare är klokare än de flesta av oss vuxna....vad månde bliva ???? Kissekatten var otroligt sööööööt :-:)

skriven
#3: Hannis

Den lektionen om livet...
Så förbaskat fint så att jag ryser. Den där klokheten är en kraft att bära med sig.

Stor kram Hannis

Ps. Kattungarna! Jag smäller av! Någon gång ska jag ha katt igen=))

skriven
#4: Bosse Lidén

Är blåbär redan på G?
Vad tar jag med mig efter detta fylliga och som vanligt tänkvärda blogginlägg. Stenlektionen såklart. Så himla bra beskrivet att ingen skulle kunna missförstå. Den grabben hoppas och tror jag kommer att gå långt i livet.
Hoppas han var nöjd med golfen.
Kattungar är svåra att stå emot.
Kramen

skriven
#5: Åse

Grattis till ny familjemedlem vilken sötnos, så klok han är din lille krigare så tänkvärda ord. Kram åse

skriven
#6: Linda / CandyGirl

Så kloka ord... djupa och sanna. Och jösses vilken söt kisse... Den frambringar garanterat lycka och glädje.☺

skriven
#7: Anonym

Helt otroligt filosofiskt!!! ❤️ Pia Ringborg

skriven
#8: Bosse Lidén

Hoppas du har ett bra blogglov så här nästan mitt i sommaren. Kram Bosse

skriven

Kommentera inlägget här :