December: Gnistrande baranögon och mys, eller.....

Så blev det plötsligt första december, ja jag känner lite att det är plötsligt. Här inne har jag inte varit på
länge, bloggen har inte prioriterats alls. Så idag tänkte jag att jag måste göra ett inlägg.
 
Mitt inlägg skulle ju helst handlat om julpyssel, bak och kletig kola. Kranstillverkning och allt som hör
december månad till. Förväntan som byggs upp under en hel månad, för vissa långt tidigare, gnistrande
barnaögon och nyfallen snö utanför fönstret. Ljusstakarnas milda sken i rummen och genom fönstren när
man går promenader, kylan som biter i kinderna. Men nej, jag är ledsen att göra er besvikna för här blir
ingen julfeeling idag.
 
 
Nej den första december här är grå och dimmig,regnet driver smått smått. Det är rätt väl överensstämmande
med mitt sinnestillstånd idag.
Det är då rakt inte dimman eller regnet som trycker ner mig idag, nej det är helt andra saker.
 
En stor grogg av tillstånd och utredningar till höger och vänster från olika instanser, det är vad som
sänker mig.
Det värsta är att det är rena skitsaker enligt mig, sådant som gått att råda bot på med en liten smula
sunt förnuft, men det är en väldig bristvara idag, skulle nästa vilja gå så långt att påstå att den är utrotnings-
hotad.
Försäkringskassan tittar på min ansökan om fortsatt vårdbidrag för krigaren. De behöver ha in mer intyg.
Ett gediget läkarutlåtande och ett lika gediget från psykologen räcker inte. Nej de vill ha in ett intyg om varför
krigaren sliter mer byxor och sockar än jämnåriga, varför han behöver ha dyrare skor än jämnåriga. Ett intyg
som visar att protesen är hård och inte gjord av skumgummi. Att den skaver sönder kläderna snabbare.
Ett intyg på att det är svårt att böja en protesfot som en vanlig fot för att få ner den i skon och att man då
får leta efter skor som har en större och smidigare öppning, då kan man inte leta efter de billigaste, tyvärr.
Det är vad de vill ha.
 
De vill även ha ett intyg på varför han använder en creme som inte finns på apoteket utan måste köpas
av en återförsäljare. Ett intyg om att de på sjukhuset har rekommenderat den då det inte finns någon creme
som klår den på stora transplantationsområden, måste han verkligen hålla huden mjuk????
 
 
De vill även veta när han kan börja åka buss igen, varför han inte kan klara sig själv till skolan. Varför varför
varför.
Tänk lite själva, det är inte förbjudet!!!
 
 
Krigaren ska kunna känna att han är som alla andra, även om han inte har samma förutsättningar, det är
så jag önskar att alla barn, och vuxna också, ska känna som har en funktionsnedsättning. Att inte behöva
förklara och bli ifrågasatta.
 
En annan blandning är protesen. Krigaren fick en ny fot av Össur på Island för att testa. Denna har legat
i klädkammaren här hemma i ett halvår av olika anledningar. Nu äntligen så fick vi till att han skulle få prova
den. När så hylsan inte funkade, den klämde och gjorde jätteont sa krigaren, så blev det en total låsning
inne hos ort. ingenjören. Något gjorde att vi fick gå därifrån utan någon fot och detta är något jag måste ta
tag i snabbt. Går inte in mer på det här, det är en lång historia.
 
Så har vi nästa klump, p-tillstånd. Jag skickade in ansökan om förnyelse förra veckan. De enda gångerna
vi använder det är när vi är på sjukhuset eller liknande, när han har ont och svårt att gå, dvs kanske en
eller två gånger per månad.
Då får jag ett brev med posten igår, men det hade nog hamnat fel för det låg i vår låda imorse tillsammans
med tidningen. Där står det att krigaren ska utföra ett gångtest hos en sjukgymnast för att se hur långt
han kan gå under sex minuter......  Svaret ska vara inne den 31 dec!!! Men alltså, finns det inga gränser för
hur korkad paragrafryttare man får vara????
 
 
Detta tillsammans med en kropp som inte alls gillar det här kalla råa som vi har denna årstiden, gjorde att
jag idag grät som en tok medans jag städade huset. Jag uppmanade all kraft jag hade för att inte ringa
runt till de olika instanserna och be dem ta tunnelbanan till ändstationen, och helst längre än så.
 
Ja där har ni sammelsuret som håller på i detta hus just nu. Men som med allt annat är det att ta sig igenom
det bit för bit och göra det bästa man kan. Det klart det inte ska vara lätt, när det kan vara ......
 
 
Så nu får vi ta fram lite sol och gnistrande ögon. Fokusera på det som faktiskt är kanon och funkar.
Att här är mycket jobb att göra för att förenkla vardagen för personer med funktionsnedsättningar, inte
krångla till den så mycket det går. Det arbetet går att göra, det kommer att ta tid, men det går!
 
 
För att avrunda på ett lite gladare sätt så ger den här lilla damen oss mycket att skratta åt, varje vaken
stund <3
 
 
Att dessa finingarna har blivit föräldrar till fyra pälsbollar är också något att glädjas åt <3
 
 
Att imorgon kanske solen kommer åter och gör att liiite lättare.
 
Önskar er en härlig och fin start på december!!
 
Till sist: Stay strong. Make them wonder how you´re still smiling :)
 
Kramen
Pia

Kommentarer :

#1: Susanne

Suck, att det skall vara så krångligt!!! :(

Nu hoppas jag på att se många mysiga valpbilder framöver <3

Många kramar
Susanne

skriven
#2: Birgitta

Man blir mörkrädd!! 😠 Du är verkligen en kämpe!

skriven
#3: Hannis

Jag blir så trött...
Försäkringskassan är genom tiderna något av det mest idiotiska jag vet.
Min granne, som efter en arbetsplatsolycka är delvis förlamad,
måste varje år gå igenom ett förhör. För att få fortsatt stöd.
Som att det är hans önskan att vara vara beroende av andra människor.
Att behöva bevisa sitt "tillstånd" inför olika instanser när man redan är utsatt på så många sätt är sinnessjukt och kränkande.
Skickar extra kraft till Krigaren och dig!

Men valpar!!! Hallå människa, vart är bilderna??!
Jag vill se den ståtliga Zaccos avkommor.
Det måste vara något av det vackraste på jorden.

Kram, en stor som 17!

skriven
#4: JUNITJEJ

Så fina bilder! Fantastiskt vackra hundar!

Imorgon väntar en ny lucka i min julkalender. Då blir det en perfekt vinst för alla hundälskare!

skriven
#5: Floweroffame

Oj vad ni har att bita i. Skickar styrkekramar och hoppas det löser sig. Så gullig katt. Härligt med hundvalpar. Hade varit skoj att se dem. Ha en fin dag. Kram Pernilla

skriven
#6: BosseLiden

Två stora decemberkramar till båda krigarna.

skriven
#7: Linda/Candygirl

Jösses.. bara köra vidare. Det fixar du!

skriven
#8: Gunnel

Jag förstår hur du känner dig nu. Min dotter har samma problem med Försäkringskassan här. Något mer stelbent finns inte i detta landet. Alla kan inte samlas in i bestämda grupper...man måste tänka lite vettigt själv. När det inte ens räcker med ett läkarintyg som berättar vad som är möjligt eller inte, då undrar man vad det är för personal som jobbar där. Kastar de tärning om vem som ska få ersättning och hjälp? Styrkekramar.

skriven
#9: Åse

Önskar dig ett gott slut och ett härligt 2017. Kram Åse

skriven

Kommentera inlägget här :