Nä nu .........

Jag vill skriva ett inlägg där jag ler under tiden tangenterna dansar. Ett inlägg där det bara är glädje
och ljus. Där vi pysslar inför stundande advent och bara myser. Där det inte finns några mörka 
tankar som lurar, utan fnitter i soffan som lyser mellan raderna istället.
Ett inlägg där jag talar om att krigaren gick iväg till skolan med ett leende, utan ont i magen, där 
han också kom hem med hela ansiktet strålande, utan ögonen fulla av rädsla och osäkerhet.
 
Men jag gör både mig och er besvikna idag också för det där stora mörka tar lite för stor plats
just nu, och tyvärr måste det få ta plats. Inte så att inte de där fnissiga stunderna i soffan finns
för det gör de, men rädslan och osäkerheten finns där också, och numer en ilska, en ilska som
riktar sig mot vuxna som verkligen inte borde få sitta på de platser de gör.
 
 
Men just nu känner jag mig som båten därute. Den ligger och guppar och väntar på last. Lasten 
har jag redan, jag väntar på att någon ska hämta den så jag kan åka vidare.
 
I morse så var det samma sak. Krigaren är livrädd för att åka nerför rampen och beskedet om att 
det kommer en någon gång nästa vecka TROR de, hjälper inte när man vid sjutiden på morgonen
ska peppa en 8-åring att han fixar det. Han är rädd för allt i sin rullstol. Det enda han vill är att ha
sin protes igen så han kan göra vad han vill.
Så kommer vi till skolan och jag pratar med läraren han har idag. Om rädslan för rampen som har 
stor makt i hans liv just nu.
 
 
Vi står där och pratar och sedan pratar vi tillsammans med krigaren. Pratar om att vi tar timme för 
timme och han kan ringa hem när han känner att det inte funkar. Jag ser hur gärna han vill att det 
funkar, men rädslan är större. Då ringer telefonen och en fritidspersonal tar det. Hälsningen kommer 
direkt, det är krigarens andra lärare som är på väg till skolan från facket där hon är annars denna 
dagen. Hon ska ha ett samtal med krigaren om en plan för nästa vecka. Jag ser hur solen går ned
i ögonen och ersätt av rädslan igen.
.......................................................................................................
....................................................................................................e
Jag låter bli att skriva orden jag fick i mitt huvud. Ett samtal, utan någon förälder, varför?
Jo jag vet varför, jag har nämligen informerat om att krigaren blir hemma from måndag med krav
på hemundervisning tills de har ordnat en riktig ramp. Rådet fick jag av skolinspektionen och 
efter en hel del funderande så meddelade jag rektorn detta. Då tar läraren saken i egna händer
och tänkte prata med honom utan att jag var med.
Ord är svåra och onödiga i sådana här situationer. Jag fick peppat igång krigaren med ett löfte
om att ingen pratar med honom utom mig, kände mig lite som en advokat, fruktansvärt sjuk 
känsla tillsammans med sitt barn. Jag bad om mobilnr till läraren och ringde ett av de mest ilskna
samtal jag gjort. Jag ursäktade språket från början, de har drivit mig till en gräns som jag inte 
ville komma till och då får de ta det som det blir.
 
Samtalet återger jag inte här, men hade jag själv suttit i andra ändan av tråden hade jag nog 
inte åkt vidare till jobbet om vi säger så.
 
 
När jag kom hem mailade jag rektorn, eftersom jag under samtalet fick veta att hon tyckte detta med
ett samtal om en plan lät jättebra, även rektorns chef fick mailet. Även mailet var i klartext om vi säger
så.
 
Sedan gick jag ut en rejäl runda med Zacco, inte till havet som bilderna visar, de är från gårdagen, utan
det blev skogen idag. Där jag fick vrålat ur mig min ilska, och det känns bättre nu. Kvar finns gråt, gråt
över att människor inte gör sitt jobb, och att man inte kan ta bort allt det här onödiga från sitt barn.
Det räcker gott och väl med att han har det som han har. Inte behöva bli utsatt för fullkomliga idioter
på ett ställe där man ska vara trygg och glad.
 
 
Vi lämnar det där för nu. 
 
 
Igår när jag gick nere vid havet så låg denna och guppade. Jag undrade förstås vad det var och
efter att jag lagt in en bild och ställt frågan på fb i gruppen Varberg fick jag svar att det var 
Varberg nr 1 som tydligen låg där och guppade :) En farledsmarkör som smitit iväg från sitt upp-
drag när Freja drog förbi. Den som såg och informerade mig tackade för upplysningen och nu
ska de bogsera tillbaka den till rätt plats. Alltid kul att kunna vara till hjälp :D
 
 
Solen sken, fast inte där jag var, utan längre bort. Men det gjorde inget för lite senare lös den
även på mig <3
 
 
Zacco njöt av att strosa omkring här ute igår. Inget regn och lite lagom blåst gjorde dagen perfekt
för honom.
 
 
Och jag och krigaren hade en sådan där fnissig stund i soffan där vi pratade om att pynta till
advent, på vårt alldeles eget lilla vis ;) Det är så här jag vill se honom, med glädjen spelande
i ögonen <3 Så fick jag iaf lite gjädje i inlägget, genom bilden på krigaren som är den sanna 
hjälten utan slängkappa!
 
Önskar er en fin dag!!
 
Till sist: Fågeln litar inte på grenen den sitter på. Den litar på sina egna vingar!

Kramen

Kommentarer :

#1: GunBritt

Men nu får de väl snart ge sig !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det tar ju sån energi att kämpa hela tiden för något självklart...

Svar: Ja, jag känner att de trampar över ideligen. Det verkar vara förbjudet att tänka själv där. Att sakna hjärna verkar också vara det som de tittar efter i CV:et. Nej usch, men jag är så trött på dem att jag inte vet vad jag ska ta mig till.
Bjaeren

skriven
#2: Tatjanis

Läser med tårar i ögonen. Stackars Krigaren, stackars dig, stackars er. Det ska inte behöva vara så här, det är inte klokt. Inte klokt. Önskar jag kunde göra något...

Skickar en stor varm kram!!

skriven
#3: Melody and M.E

Jag lider med dig eller rättare sagt med er! Mitt i alltihopa är det tur att du är hemma och kan ha honom hemma tills skolan ser till att få det här gjort. Inte ska han behöva gå till skolan och vara rädd och ha ont i magen. Den här saken ska väl skolan kunna fixa snabbt som sjutton! Nu sitter jag här också och svär så det osar över hur många idioter det finns i den här världen!
Styrkekramar i massor!
M.E

skriven
#4: Anita

Du är stark, men får inte slita ut dig. Håll hårt på kravet om hemundervisning, det kostar för skolan så då kanske det händer något. Det börjar låta som det vore dags att kontakta någon bra reporter på en dagstidning eller TV, då brukar det bli fart på myndigheter och institutioner.

skriven
#5: Susanne

Men snälla du vad ni får STRIDA, tar det ALDIG slut!!!

Många varma kramar från oss <3

skriven
#6: Maggan

Behåll han hemma tills de ordnat allt, och givetvis inga samtal utan att du är med. Att de ens kan komma på tanken att göra så mot honom. Känner de inte sina elever alls? De borde ju inse hur han mår och när ni dessutom påtalar det hela tiden! Är de helt inkompetenta hela högen på den skolan? Gå till tidningarna nu om du orkar, eller varför inte "uppdrag granskning" Då ska du se att det händer grejor!!!

skriven
#7: Anonym

Bedrövligt..Och att lärarna tänkte prata med honom själv! Hur ser dom något lämpligt i det? Alltså ibland undrar jag om dom glömmer bort att det är ett barn det handlar om.

Stora kramar och kraft till er från mig/ Hannis

skriven

Kommentera inlägget här :