Balans

Denna vecka är det utmaning igen hos Malin på FrökenFoto, temat är Balans. Ett rätt aktuellt ord
för mig och garanterat för många andra. Man behöver balans i livet, det är viktigare än allt. En 
balans som ofta är svår att hitta. Antingen väger det över åt det ena eller andra hållet.
 
Igår tippade det över för min del, ingen balans överhuvudtaget. Det var ett resultat av att ligga i 
krig för en så enkel sak som trygghet att få vara den man är i skolan, att bli accepterad för den
man är oavsett färg, religion eller funktionshinder. Jag har känt några dagar att jag snubblade 
mig fram, seg och helt slut, men bara för det kan man inte sluta kriga, vem gör det om inte jag 
gör det?
 
 
Jag känner mig ibland som min älskade svan, ensam och lite vilse. Jag har fått sätta mig in i skol-
systemet och i denna veckan CPS-metoden, för det är den de ska tillämpa i krigarens klass. Men
jag har insett att kunskap ger makt och att ligga steget före med att läsa på om vad som händer är 
det enda som gäller för att man ska kunna föra detta gerillakrig. 
Så igår när jag skulle hämta ut ett nytt parkeringstillstånd för krigaren, vi har ett sedan innan och 
det varade i tre år, så talar denne, ja jag vill inte skriva här vad jag tycker om honom, att ni får på
ett år då din son har protes, då kan han ju gå själv....... Oftast har jag en iskyla emot sådana här 
personer men eftersom jag snubblat mig fram det sista så kan jag tala om att han fick veta vad 
jag tyckte om detta. Utan att säga hejdå gick jag därifrån med tillståndet, morrande som en jag 
vet inte vad.
När jag känner såhär sätter jag ofta på musik i mina lurar och så gjorde jag även igår, iväg till affären
och bland de sista låtarna kom Frank med Albin. Den tryckte på något i mig och jag kände att tårarna
brände i ögonen. Snabbt scannade jag ut och åkte ner till havet där de fick flöda fritt tillsammans 
med raderna: Du kan falla hundra gånger jag ska rädda dig, du kan slå mig hundra gånger jag ska
älska dig, du kan springa så snabbt du kan härifrån hur långt du vill jag finns där ändå. 
Har du inte hört låten så lyssna, och lyssna noga.
 
 
 
 
 
T.o.m gungan kändes jobbig, varför hände den där, vem kunde gunga på den??
 
 
Kände mig som stenen i havet, vågen hade tippat över och balansen var borta, inget land i sikte, ingen
ände på allt krigande. Tårarna ville inte sluta rinna så när jag körde hem ringde Mikael mig, mitt äldsta
hjärta och sa till mig att jag skulle göra som jag alltid sagt till dem: Bryt ihop och kom igen, du fixar det.
Vet inte hur du har blivit så klok redan, jag är stå stolt över dig <3
 
Tårarna låg på lur hela dagen, en otäck klump i magen men allt eftersom så lugnade det sig och ersattes
av en trötthet, men även en glädje över att kunna just bryta ihop och komma igen.
 
 
Jag köpte tulpaner för att lysa upp helgen. 
 
 
När krigaren kom hem så städade vi och dansade som han och jag gillar att göra ihop ;) Det var ju fredag
och jag fick inte påmint er om att dansa, så jag gör det idag istället!
 
 
Ja vi har åter fått en liten släng av vinter här. Det är inte mycket men det lyser upp iaf. På tal om låtar 
så är det en annan låt som går rätt ofta här hemma, det är krigarens favorit. Vad annat passar honom
än, Warriors med Imagine Dragons ;) En maffig och pampig låt som verkligen kännetecknar mitt humör
just nu.
 
Har du orkat hit vill jag nästan be om ursäkt för ett så tungt inlägg men min blogg kommer från mitt 
hjärta och mitt liv, det går upp och det går ner som för alla, då blir det så även här.
 
Vill ni se fler bidrag i utmaningen så klicka här!
 
Önskar er en härlig helg!!!
 
 
Till sist: Life is like a piano. The white keys represent happiness and the black shows sadness. But as
you go through life´s journey, remember that the black keys also makes music.
 
Kramen

Kommentarer :

#1: Anette

<3 <3 <3 Du e en fighter men även dom måste bryta ihop o komma igen. Love You <3

skriven
#2: Anonym

Vackra foton från en tuff dag. Hälsningar från http://lekfulltmedkatarina.blogspot.se/

skriven
#3: Elina

Åh!! En stor varm KRAM!!!! Blev helt gråtfärdig när jag lyssnade på låten samtidigt som jag läste vidare på inlägget.

Tusen energikramar till dig!

skriven
#4: Mona W

Älskade söstra mi ❤️❤️.

skriven
#5: Ida

<3<3<3

skriven
#6: Pernilla

Inte be om ursäkt! Ut med det bara. Det här med blogg är ju en kanal att få ösa ut allt. Ös på!
Men du, ibland måste man vända på det. Om alla människor särbehandlar de som inte är "normala" ( vad nu det är?) hur skulle det se ut? Då skulle inte det vara bra för även om man bara har en arm, eller är synskadad måste man kunna handla i vanliga affärer och få gå vanlig skola som alla andra.
Det jag vill säga är att särbehandling är något fult i vårt samhälle. Många är rädda att särbehandla, för det är fel. Men vart ska man dra gränsen? Det finns ju inga direktiv för gränser idag. Utan målet är att alla ska behandlas lika. Det fattar till och med jag att det inte går, men det är så vårt samhälle är uppbyggt.
Hänger du med?
Om man vänder det så, så vill ju "parkeringstillstånds-hen" att Krigaren ska behandlas som du och jag. Och det är ju bra! Fast inte....!

Det jag har fått lära mig är att upplysa och förklara hur just vi måste ha det. Våra behov och vårt sett att se på problemet. Eller att förklara ATT det är ett problem för just oss.

Men tror nu inte att jag tycker Linus ska behöva gå och inte har rätt till ett parkeringstillstånd. Nej, verkligen inte. Men om man försöker vända på saker och ting kan man ibland faktiskt förstå hur fel andra kan tolka.

Du må tro att jag är osäker på om jag ska klicka på "skicka knappen".
Jag hoppas innerligen att ingen misstolkar mig.
Styrkekram och stå på dej. Gråt ut och ös orden här i bloggen!
/P

Svar: Jag förstår precis vad du menar Pernilla. Jag har förklarat i en låååång bilaga och via telefon att protes är ett hjälpmedel inte något som växer fast. Att om vi inte har ett sådant tillstånd så behöver vi ha med rullstolen överallt eftersom man inte har en aning om var man hamnar och att lägga energin på att gå den sträckan när man kanske måste gå en lång bit ändå är just vad jag reagerar på. Många gånger får han ju vara utan ben och ja då är det inte lätt. Det var mycket mer som hände där inne och jag lät det vara men han var fruktansvärd. Kramen till dig <3
Bjaeren

skriven
#7: Ulla Laiho

Det är så hemskt att ovanpå de problem man har även vara utsatt för tjänstemäns och politikers godtycke.

Det finns en statlig myndighet, Myndigheten för delaktighet, som utfärdar riktlinjer, SFS 2014:134. Så här börjar den:

"1§
Myndigheten för delaktighet har till uppgift att främja respekten för och medvetenheten om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt att
ur ett rättighets-, mångfalds-, jämställdhets- och medborgarperspektiv verka för full delaktighet i samhällslivet för personer med funktionsnedsättning i
alla åldrar och för jämlikhet i levnadsvillkor."

Det kanske bara är "ordbajs" för en kommun, som ju utfärdar egna regler. Men de borde kunna ha denna regel i åtanke.

Svar: Tack för tipset, alltid bra med kunskap!!
Bjaeren

skriven
#8: Pernilla

Sv: tänk så lätt allt hade varit om alla hade förståelse och var ödmjuka.
Jag tycker det är så intressant att bolla med dej och ta del av dina händelser. Sånt blir man själv klok och vis av, tror jag.
Ha nu en härlig lördag.
/P

Svar: Haha, dito ;) Jag tror man får större insikt i andras situationer när man bollar tankar med andra. Ha en fin kväll du med. /Pia
Bjaeren

skriven
#9: Mia

Kramar till dig. Jag undar inte på att Mikael är så klok! D blir man med en sån underbar mamma!!!

skriven
#10: Kenneth

Tråkigt att det ska behöva vara så. Kram
Fina bilder
Synd att folk inte inser vissa saker som ex. att ett funktionshinder är inget handikapp om man anpassar miljön så att den fungerar för den som har funktionshindret

skriven
#11: Småstadsfrun

Det är bra att bryta ihop då och då. Eller det intalar jag mig själv i alla fall. För det är först när man brutit ihop och ligger där på botten av hålet som man kan resa sig igen. Man får liksom ett annat perspektiv efter det.
All heder till dig och familjen som kämpar!

skriven
#12: Linda / CandyGirl

Det är din blogg - du skriver ju vad du vill.. och det är bra att skriva så kan man gå tillbaka och läsa sen - kanske när det känns bättre,,,

skriven

Kommentera inlägget här :