Trådar

Ibland kokar det fullkomligt över med saker man vill dela med sig av här i bloggen. Det blir 
som ett enda stort garnnystan och trassligt är det också, garnhärva är nog mer rätt ord.
Risken är att inläggen blir så spretiga att ingen ser någon tråd igenom utan det är massor
av ändar på trådarna och ingen får något slut. Men jag försöker mig på ett inlägg idag 
ändå, med massor av trådar, kanske kan jag få ihop det till ett nystan i slutet.
 
 
Många av trådarna vävs runt denne lille krigare. Det är mycket som händer runt honom och
med honom. Han, precis som sina två bröder, är en ständig källa till glädje, lycka, inspiration
men också en oro. Hur stora ens barn än blir så vill man att de ska må bra, känna att de 
val de gör är rätt, och är de inte rätt så gör om och försök igen, men framför allt vill man 
att de ska vara lyckliga. Det är bara lite mer runt krigaren för att han ska må bra och vara
lycklig. 
 
 
I fredags så behöll jag krigaren hemma från skolan, han snorade och lät och jag ville ju mota olle 
i grind om det gick. Såhär ser det ut i en sjuksoffa hemma hos oss, där tillbringade vi dagen jag 
och krigaren. Min förkylning har nu äntligen börjat ge med sig, febern lämnade kroppen igår, men
hostan och snörvlet har tydligen bestämt sig för att stanna ett tag till. Krigarens förkylning blev 
nog hejdat en sväng, han är tillbaka i skolan idag och ja, enligt honom så mår han kanon.
 
 
Snorkfröken ligger ute och njuter, eller snorkherrn kanske det ska vara :)
 
 
Vi tog oss en liten sväng, men med ett värkande ben och förkylning i kroppen så får man ta 
pauser även om rundan är kort.
 
 
Vi kollade till vättarna, de hade redan tagit in julgranen.
 
 
Att måla, antingen i målarböcker eller på frihand är en skön avkoppling. Krigaren kan sitta
länge och måla och småprata om allt eller inget under tiden.
 
 
Ja helgen har varit lugn och stilla. Det har bara varit lilla familjen hemma.
 
 
 Någon bil som inte håller tätt, krigaren tyckte att både färgerna och mönstret var läckert.
 
 
 
 
Solnedgång från vår altan i lördags. 
 
 
De här två alltså, Knoll och Tott, Bill och Bull. Vilken lycka det är att krigaren har Zacco. Tänk om
vi hade handlat annorlunda när olyckan skedde, att vi lämnat tillbaka honom, hemska tanke. Ja
så är det denna perioden i livet, då jag reagerar mycket starkare när jag hör sirener, instamatik-
bilderna tickar fram, jag vill inte ha dem där, men de börjar ticka ändå. Ljuden, lukterna, känslorna
ja på fredag är det fyra år sedan olyckan, och vid denna tiden varje år sedan dess så kommer det
över en igen, inte så man går ned sig, men av någon märlig anledning så blir minnet tydligare vid
denna tiden. 
 
 
Men man får låta sig åka med på filmen som spelas upp i huvudet, för att veta att det blev ju ett 
lyckligt slut på den. Vi är och lever här och nu, krigaren är och lever här och nu i högsta grad.
 
 
När man ser honom sitta på sitt rum, som han i helgen fixade lite så det blev mysigare, ja 
då inser man vad som betyder något.
 
 
Ja så har jag stött på ett problem, har jag märkt. När jag var på föräldramöte i krigarens klass så
reagerade jag över trösklarna de hade i sitt nya klassrum. Då snackar vi inte en list i skarven utan
regelrätta höga gamla trösklar. Jag trodde att alla skolans lokaler skulle vara handikappsanpassade
men tydligen inte här. Så jag tog upp detta med läraren, jodå de skulle ta det vidare. En morgon
när jag kom dit så var där två män från kommunen och fixade med en annan tröskel, en stållist
som hade släppt och var lurig att snubbla på. Jag frågade då hur det gick med den andra tröskeln
in till krigarens klassrum, men oj så svårt det skulle bli att lösa den. De behövde flera dagar på 
sig för detta, det får nog vänta tills höstlovet.... 
Nu är ju inte jag snickare eller servicenisse, men inte tusan ska det behöva ta så lång tid att 
fixa till det. Varför inte göra det nu på torsdag när det är studiedag, njae det var svårt att få tag
på rätt grejer.... Med en tung suck släpper jag det just nu, men den sortens trösklar finns inte 
någonstans längre, ja mer än här i denna skolan då.
 
 
Kan ni också tänka er, arbetsstolen är klar!!!! Fast vi kan inte få den förrän på fredag då vi ska
komma in och testa den igen.... och vem vet, vi kanske t.o.m får med den hemma denna gången.
 
 
 
 
Imorse när jag skjutsat krigaren till skolan stack jag ned till havet en stund. Det var så härligt
att komma dit, allt var stilla, havet var sådär lugnt och mjukt, precis vad jag behövde efter
veckan som varit.
 
 
 
 
Ja något nystan blev det inte och spretar gör det, men så blir det ibland.
 
Nu är det dags att ta tag i lite av det jag inte fick gjort förra veckan, det är så kul att känna att man
äntligen är på gång!!
 
Önskar er en härlig höstvecka!
 
Till sist: Pain can change you, but that doesn´t mean it has to be a bad change. Take that pain
and turn it into Wisdom!
 
Kramen
 

Kommentarer :

#1: LyckligaPraliner

Fina du! ♥ Det är väl klart att du påminns och känner det varje år vad som hände för snart fyra år sedan. Det var en fruktansvärd upplevelse! Det glömmer man aldrig, kan jag mycket väl tänka mig.. Och en stor tacksamhet förstår jag, över att han är kvar hos er, med er och i full fart och full av livslust!

Men herregud trösklarna!! De kan väl inte vara svårt för gubbarna att ta bort på ett ögonblick! Där jag jobbar sliter gamlingarna loss fönsterbrädor och lister utan problem. Ja elementen också. Så en tröskel borde väl vaktmästarna klara av snabbt. Tycker jag i alla fall!

Kram!

skriven
#2: LyckligaPraliner

Nu försvann en igen!! En del kommer med och andra inte..

Nåväl. Kram fina Pia!! ♥

skriven
#3: Melody and M.E

Det är väl helt otroligt att inte tröskeln var borta till första skoldagen! Jag förstår att du får kämpa för både det ena och det andra och jag förstår också att dina tankar går till olyckan när årsdagen närmar sig! Det har varit mycket för er att bearbeta och kämpa med, men ni vi verkar också ha mycket glädje och lycka under vägen. Hoppas nu att förkylningarna ger med sig och ni får en härlig vecka!
Stor kram M.E

skriven
#4: Camilla

Skulle man nån gång få empati och enkelhet mot sig så skulle man nog börja gråta av olustkänsla, och överväldigad glädje gentemot den som prioriterar till ens fördel....
Kram❤️

skriven
#5: Linda / CandyGirl

Va? är dom inte bara ta bort och lägga en list över skarven? Eller blir det för stor "glipa" mot dörren då?

skriven
#6: Anita

Olycksdagen kommer man nog aldrig att glömma. Jag firar den som min andra födelsedag, med stor tacksamhet mot de makter som lät oss överleva om än ganska svårt skadade. Kram!

skriven
#7: Bosse Lidén

Jag tycker du är en mästare på att göra Pia-nystan. Ett nystan med olika sorters kulörer och sinnesstämningar. Allt kryddat med vackra foton. :) Det är aldrig svårt att följa med i texten. Du lämnar mig sällan oberörd. Mitt gamla jag sticker fram och retar sig på orättvisor. Jag är övertygad om att det bor mer än en krigare i ditt hus. Ett hus som verkar vara fyllt av familj/syskonkärlek på olika plan, en stor dos empati, humor och mycket mer. Kramen

skriven
#8: Pernilla

Jag ler åt din optimistiska ironi. Heja, heja!
/P

skriven
#9: Hannis

Krigaren och Zacco...dom två.
Vilken tur för dom själavännerna att dom har varandra.
Så blir jag mjuk i hjärtat av att läsa om dig och dina tankar om dina barn.
Det är så det ska vara, att få vara lycklig, det är så viktigt.

Du gör det bra!!
Kramen Hannis

skriven

Kommentera inlägget här :