Det lackar...

Vi pysslar och fixar här hemma. Vi stressar inte, men tiden räcker inte till ändå känns det som.
Jag behöver tid att andas, att bara få vara mitt i julstöket, och den tiden är lite svårare att hitta.
Men jag prioriterar mina stunder för mig själv, även om de är korta. Batterierna är urladdade
och tålamodet är inte det bästa. 
Det blir lite så när man går och gnaver på varandra här hemma som jag och krigaren gjort nu
i över två månader, med ett litet avbrott för fyra dagar i skolan. 
 
 
Bilden har fyra år på nacken, men den speglar krigaren på pricken <3
 
 
Hur mycket man än älskar sina barn så finns det en gräns för alla. Den gränsen har jag nått nu
och jag trivs inte alls med den. Jag har oceaner av tålamod i vanliga fall, milsvida peppingramsor,
ordvänderi i det oändliga. Men det har ebbat ut, och det är helt naturligt, det förstår jag också.
Vi behöver bråka lite för att skilja på oss, att få lite avstånd, det är bara sunt. Ändå är det dessa
smågnabb som tär på en, de där onödiga stunderna som ändå har en funktion.
 
 
Jag låter det stora blå ta hand om all dålig energi och laddar om med ny kraftig till ljudet av rytande
vågor. Vänder och vrider på allt och låter det flöda fritt. När det lagt sig så packar jag det noggrant
i min ryggsäck, mycket går i slänghögen och sedan är jag redo igen.
 
 
Jag träffar på en trut som också verkar fundera över livet.
 
 
Vi spanar ut över vallgraven tillsammans, garanterat med helt olika blickar, men ändå tillsammans.
 
 
Jag går vidare och hittar en annan kompis, ser ni honom? Han lever inte men tittar ändå 
drömmande ut över havet.
 
Nu är köttbullar och grönkål klart och jag älskar de dofterna i huset. Den kakafoni som blir vid
jul är svår att få till på konstgjord väg, den kommer bara av aktivitet.
 
Krigaren kämpar med sin träning. Ja han kunde börjat träna för länge sedan visade det sig, men
sjukgymnasten väntade på att han skulle få sin bonusfot, och när han väl fått den så gick hon
på tre veckors, säkert välfötjänt, semester. Och ja, där stod vi, också i tre veckor utan träning.
Då ringde jag till gåskolan i Göteborg och fick tag på Gith, en makalös människa vi träffat via
Össur och frågade vad jag skulle göra. Hon gav mig ett gäng övningar till honom med en gång
och blev också rätt förfärad att han inte fått dem långt tidigare. Men som jag ser det, bättre 
sent än aldrig. 
 
 
Vi har även varit i skolan på en lektion idag, den sista för terminen. Krigaren ville att vi åkte upp så
han fick önska God Jul till dem i skolan och även säga hejdå till en lärare som hastigt och lustigt 
har fått ett vikariat i en annan skola. En av de lärarna som är med i anmälan till SI. Det var inget 
som oroade krigaren, han var trygg i att deras extralärare blir huvudlärare istället och det känns 
så skönt.
 
 
Så jag vände hem med honom och en kompis för lite bus i eftermiddags. 
 
 
Själv åkte jag ned till det stora blå igen. Jag hade ett möte i eftermiddag med den där damen på
serviceförvalningen som hade fått i uppgift att lösa detta med den där beryktade rampen.
 
 
Laddade om och åkte upp. På morgonen när vi talats vid så sa hon att det bara blev vi två, den
hon ville haft med kunde inte. Döm om min förvåning när hon har fått med den där tykne arbetsledaren
istället. Och mycket riktigt han svek mig inte denna gången heller. Han var så pass otrevlig att jag 
bad honom att lägga av och försöka hitta en lösning istället för att ösa skit på mig.
 
 
Som tur var så hade jag fällt upp min sköld innan jag åkte upp, så allt han kastade på mig fick
han tillbaka. Poste restante. Men visst känns det ändå när de undrar hur svårt det kan vara 
för krigaren att bara köra i rampen och sluta gnälla. Ja vi kom fram till en kompromiss för jag 
har insett att de är så korkade att de inget begriper, och jag tänker inte sänka mig till deras 
nivå. I fullkomligt hällregn stod vi där och stod. Då de tyckte att jag ändå borde vara nöjd om
de bara delade upp den långa rampen i två men behöll lutningen så var allt klart. Ja, då är 
det meningslöst att diskutera.
 
 
När jag gick därifrån som en dränkt katt och hackande tänder så såg jag detta trädet. 
Någon hade livat upp det gamla trädet med en glad gubbe, det gjorde min dag!
 
 
När jag så åt andra hållet såg att videkisarna är på väg, ja då förstår jag att nu vänder det,
på många sätt. 
 
 
Återigen släpper jag allt som har med skolan att göra och kryper in i julbubblan. In med min 
flock och bara myser. Klapparna ligger under granen och jag har en rejäl överraskning till
julafton för dem. Men det får ni inte veta förrän julafton har passerat.
 
 
 
 
För dig Linda så tog jag en blid från andra hållet på min kula. Runt om går en flätad linje av guld.
 
Sänder er de varmaste Julhälsningar! Önskar er alla en riktigt mysig Jul tillsammans med era nära
och kära. Njut och ha kul.
 
 
 Till sist: Magic is all around, you just have to belive it!
 
Varma Julkramar
Pia
 

Kommentarer :

#1: GunBritt

Vilka kämpar ni är ....man undrar ju om det här inte ska få ett slut nångång. och så svårt det är för vissa att försöka förstå....och kanske inse att de inte alltid har rätt.. Ha nu en underbar jul och hoppas verkligen det fixar sig till skolan börjar igen

skriven
#2: Suz

Önskar dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År! Du har en ängels tålamod och även om jag vet att man klarar mycket när man är i det bara för att man måste, så tycker jag du är en riktig hjälte<3 Hoppas ni får en härlig ledighet tillsammans och att allt ramlar på sin plats när det nya året kör igång.

Många kramar
Suz

skriven
#3: Mia

Njut nu riktigt ordentligt i julbubblan!!! Kramar 💞😘

skriven
#4: Floweroffame

Försök att njuta av din julbubbla. Så hoppas jag det löser sig med allt efter jul. Du är en härlig kämpe. Ha en riktigt härlig jul Kram Pernilla

skriven
#5: Kenneth

Ja tänk att folk måste stressa så över denna helg, bättre o ta det lugnt o njuta av lediga dagar :)

skriven
#6: Melody and M.E

Åh vad jag unnar dig att vara i julbubblan och låta allt skit och dumt sköljas bort med vågorna!
Önskar dig och de dina en riktigt God och Glädjerik Jul!
Största julkramen!
M.E

skriven
#7: Hannis

Du, finaste människa!
Även om det inte hjälper så är vi många som är med dig.
I kampen, även om vi är det i tanken.
Jag lade en stjärna igår (jag gör sånt ibland),
en stjärna för stark energi. Jag delar med mig av den energin till dig.

Även du har rätten att bli trött ibland.
Jag är glad att du har dina promenader att hämta lite kraft i.

Önskar dig och din flock den finaste av jular!
Med frid och kraft.
Stor kram Hannis

skriven

Kommentera inlägget här :